CV/ publicaties / samenwerkingen
2024
De tuin van soelaas
Expositie hoopvol handelen, Katoendrukkerij, Amersfoort De tuin van soelaas is een initiatief ism Maartje van den Noort en Mariëlle Schuurman
State of Fashion stelt het modesysteem aan de kaak
artikel, Volkskrant Magazine
De verwerking van natuurlijke materialen is voor een groot deel onzichtbaar
artikel, Volkskrant Magazine
The Linen Project zet zich in voor kleinschalige linnenproductie en daarmee voor systeemverandering artikel, Volkskrant Magazine
Een vierkante meter over in je tuin?artikel, Volkskrant Magazine
2023
Operatie Vredesduif installatie textiel, Elleboogkerk, Amersfoort in samenwerking met Maartje van den Noort mmv De Katoendrukkerij
Erbij autobiografisch audiofragment, De grote Indonesië tentoonstelling, De Nieuwe Kerk, Amsterdam
Wat de modeindustrie kan leren van de geschiedenis van de katoendrukkerij artikel, Volkskrant Magazine
Nieuwe mode is pas echt revolutionair als we zelf de mode veranderen artikel Volkskrant Magazine
2022
Een lappendeken van troost
artikel, Volkskrant Magazine
Magazijn Boss & Ulrichonline platform voor vintage duffle coats, in samenwerking met Eelco Boss
2021
De moraal van naald en draad artikel, Volkskrant Magazine
2020
Tussenruimte
roman, uitgeverij Pluim
Opdrachtgevers: oa. Volkskrant Magazine, Rijksmuseum Twenthe, SoHo House Amsterdam
2024
De tuin van soelaas
Expositie hoopvol handelen, Katoendrukkerij, Amersfoort De tuin van soelaas is een initiatief ism Maartje van den Noort en Mariëlle Schuurman
State of Fashion stelt het modesysteem aan de kaak
artikel, Volkskrant Magazine
De verwerking van natuurlijke materialen is voor een groot deel onzichtbaar
artikel, Volkskrant Magazine
The Linen Project zet zich in voor kleinschalige linnenproductie en daarmee voor systeemverandering artikel, Volkskrant Magazine
Een vierkante meter over in je tuin?artikel, Volkskrant Magazine
2023
Operatie Vredesduif installatie textiel, Elleboogkerk, Amersfoort in samenwerking met Maartje van den Noort mmv De Katoendrukkerij
Erbij autobiografisch audiofragment, De grote Indonesië tentoonstelling, De Nieuwe Kerk, Amsterdam
Wat de modeindustrie kan leren van de geschiedenis van de katoendrukkerij artikel, Volkskrant Magazine
Nieuwe mode is pas echt revolutionair als we zelf de mode veranderen artikel Volkskrant Magazine
2022
Een lappendeken van troost
artikel, Volkskrant Magazine
Magazijn Boss & Ulrichonline platform voor vintage duffle coats, in samenwerking met Eelco Boss
2021
De moraal van naald en draad artikel, Volkskrant Magazine
2020
Tussenruimte
roman, uitgeverij Pluim
Opdrachtgevers: oa. Volkskrant Magazine, Rijksmuseum Twenthe, SoHo House Amsterdam
Over mij
Sinds mijn vroege jeugd bestaat mijn instrumentarium uit pen, papier, naald en draad.
Na het behalen van mijn masteropleiding Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam in 2003 besloot ik mijn pen te scherpen als redacteur bij Quote.
Vervolgens schreef ik als freelancer voor ELLE, Red en het Parool. In 2008 ontdekte ik het mooie schrijven in Esquire, waarna ik het domein van smaak en stijl betrad als redacteur en later als chef mode. Ik schreef de stukken die ik wilde schrijven, bezocht de modeweken in Milaan, Londen en Berlijn, bedacht en produceerde modeshoots en maakte vooral veel lol met een club inspirerende mensen om mij heen.
Ruim tien jaar na mijn afstuderen besloot ik dat het tijd werd voor mijn eigen werk. Alles wat ik voortaan zou maken, kwam voort uit mijn instinct, aangedreven door schoonheid, subtiliteit en meerlagigheid.
Ik legde me toe op tekenen en schreef in de vroege uren Tussenruimte, mijn debuutroman, bij uitgeverij Pluim.
De laatste tijd ben ik me meer gaan bezighouden met textiel. Ik maak doeken die licht doorlaten met natuurlijke verfstoffen, gecombineerd met ambachten als quilten en appliqueren.
Elke dag brengen mijn hoofd en mijn handen me naar de tere plekken in mijn verbeelding. Ik maak weefsels van woorden, draden en lijnen.
Met pen of naald probeer ik een bepaalde sfeer te vangen. De kleine steekjes op een stof, een vondst of een ingeving, een gevoel van nabijheid waarin alles samenvalt, daar leef ik voor.
Daarnaast werk ik in opdracht; artikelen, illustraties, workshops en de verkoop van handgemaakt werk. Bij dit alles streef ik ernaar mijn scheppende werk te dienen, want daar is het mij om te doen.
Sinds mijn vroege jeugd bestaat mijn instrumentarium uit pen, papier, naald en draad.
Na het behalen van mijn masteropleiding Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam in 2003 besloot ik mijn pen te scherpen als redacteur bij Quote.
Vervolgens schreef ik als freelancer voor ELLE, Red en het Parool. In 2008 ontdekte ik het mooie schrijven in Esquire, waarna ik het domein van smaak en stijl betrad als redacteur en later als chef mode. Ik schreef de stukken die ik wilde schrijven, bezocht de modeweken in Milaan, Londen en Berlijn, bedacht en produceerde modeshoots en maakte vooral veel lol met een club inspirerende mensen om mij heen.
Ruim tien jaar na mijn afstuderen besloot ik dat het tijd werd voor mijn eigen werk. Alles wat ik voortaan zou maken, kwam voort uit mijn instinct, aangedreven door schoonheid, subtiliteit en meerlagigheid.
Ik legde me toe op tekenen en schreef in de vroege uren Tussenruimte, mijn debuutroman, bij uitgeverij Pluim.
De laatste tijd ben ik me meer gaan bezighouden met textiel. Ik maak doeken die licht doorlaten met natuurlijke verfstoffen, gecombineerd met ambachten als quilten en appliqueren.
Elke dag brengen mijn hoofd en mijn handen me naar de tere plekken in mijn verbeelding. Ik maak weefsels van woorden, draden en lijnen.
Met pen of naald probeer ik een bepaalde sfeer te vangen. De kleine steekjes op een stof, een vondst of een ingeving, een gevoel van nabijheid waarin alles samenvalt, daar leef ik voor.
Daarnaast werk ik in opdracht; artikelen, illustraties, workshops en de verkoop van handgemaakt werk. Bij dit alles streef ik ernaar mijn scheppende werk te dienen, want daar is het mij om te doen.
C O N T A C T: mail
credits beeld: Maartje van den Noort, Alexandra Borcila (portretten), David Dijkhoff (boekomslag)
Copyright Vanessa Oostijen 2024